13.6.2017 / 16:16

Tapahtuma markkinointikampanjana

On erittäin merkityksellistä minkälaista ammatillista lisäarvoa tapahtuma pystyy tarjoamaan. Tämä korostuu ennenkaikkea tapahtumissa, joiden kohderyhmänä ovat päätöksentekijät. Henkilökohtaisen lisärvon merkitystä ei tule väheksyä, mutta tutkimusten mukaan päätös osallistua perustuu pitkälti siihen mitä hyötyä osallistumisesta on liiketoiminnalle ja omalle ammatilliselle kehittymiselle. Siksi on tärkeää selvittää mitä kohderyhmä oikeasti haluaa, ei mitä luulemme heidän haluavan, rakentaa sisältö tämän tietämyksen perusteella ja viestintäsuunnitelma pitämään kohderyhmää koukussa tapahtumaan saakka. Nämä lupaukset lunastetaan ja mielellään ylitetään itse tapahtumassa.

B2B tapahtumissa on tärkeää järjestää aktiviinen verkostoituminen siten, että proaktiivisesti sovitaan tapaamisia tapahtuman tauoille ja varmistetaan että nämä kohtaamiset myös tapahtuvat. Tapahtumassa koetaan yhdessä sellaista, joka rakentaa voimakkaan yhteisöllisyyden tunteen.

Yhdessä koetut hetket tallennetaan ja jaetaan digitaalisissa kanavissa sekä vieraiden että järjestävän yrityksen toimesta. Tällä tavoin kasvetaan ulos pelkän tapahtuman raameista ja tavoitetaan laajempi kohdeyleisö. Pyrkimyksenä on että tapahtuman tarina kantaa vielä pitkään itse kohtaamisen jälkeen. Yhteisen kokemuksen voima on suuri ja jälkiviestinnässä tätä tulee hyödyntää vahvasti.

Varsinainen liiketoiminallinen vaikutus tapahtumasta saadaan vasta jälkikäteen tehokkasti ja järjestelmällisesti hoidetulla jälkimarkkinoinnilla.  Dialogin kohderyhmän kanssa tulee jatkua ja mielellään valmistaa seuraavaan kohtaamiseen. On se sitten myyntikäynti tai seuraava mahdollinen tapahtuma johon asiakas on osallistumassa.

Tapahtumia ja face-to-face kohtaamisia tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa entistä enemmän vahventamaan ja ylläpitämään ihmisten välisiä suhteita. Meillä ihmisillä on luontainen tarve olla lähellä toisia ja mikään ei ole parempi tapa rakentaa voimakasta yhteenkuuluvuudentunnetta kuin yhteinen kokemus samanhenkisten ihmisten kanssa. Tämä yhteenkuuluvuuus liitettynä yrityksen brändiin ja tuotteisiin merkitsee väistämättä myös kaupallista menestystä.

Management Events Studio on palveluksessasi olipa tarpeesi sitten pieni tai suuri. Muutetaan yhdessä tavoitteet todeksi!

Mikko Kaarlela, toimitusjohtaja