Tämän vuoden kylä oli ottanut ison harppauksen kohti digitaalisempaa, vastuullisempaa ja valoisampaa tulevaisuutta. Atea Focuksessa päästiin näkemään uudenlaisia ja tehokkaampia ratkaisuja oman toiminnan kehittämiseen. Kylässä esiteltiin myös upeita innovaatioita ja ratkaisuja kohti vieläkin vastuullisempaa IT-infrastruktuuria.
Kylän pääteemana oli tänä vuonna toivo paremmasta tulevaisuudesta, jonka luomisessa IT:llä on toimialana suuri vaikutus. Tapahtuman pääteema tuli hienosti esille heti vaikuttavasta avausohjelmasta lähtien aina herättelevien ja rehellisten puheenvuorojen ja paneelikeskustelujen kautta. Lavalla oli muun muassa Pekka Hyysalo, Paleface ja tapahtuman juontajana toimi viime vuodesta tuttu Mikko Kuustonen. Tapahtuman sisältöä täydensi myös Opiskelija-Focus, joka oli loppuvaiheen opiskelijoille suunnattu oma tapahtuman Focus-tapahtuman sisällä. Opiskelija-Focuksen tarkoitus oli tuoda konkreettisesti esille IT-alaa mahdollisena työnantajana ja häivyttää mahdollisia stereotypioita alasta. Opiskelija-Focus keräsi 100 opiskeljaa tapahtumaan.
Kylään oli tuotu myös huomattavasti lisää teemaan sopivaa kokemuksellisuutta. Osallistujat pääsivät tekemään hyviä tekoja viime vuoden VDT-voittajan, CommuApin, kautta tapahtuman aukiolla, jonka keskellä loisti Toivon Puu. Hyviä tekoja tehtiin tapahtuman aikana yli 300 kappaletta. Tämän lisäksi tapahtuma-alueella oli hyvinvointiin keskittyvä toiminnallinen alue, jossa osallistujilla oli mahdollisuus muun muassa irtautua tapahtuman tohinasta Neurosonicin divaanien avulla ja saada lisätietoa itsestään Firstbeatin anturien avulla.
Tämän vuoden Focus huipentui Vuoden Vastuullisin Digiteko -kilpailuun, jossa voiton tällä kertaa veivät Helsingin Kaupunki sekä Finntraffic/Siili Solutions.
Tämänkään vuoden tapahtumaa ei olisi voitu toteuttaa ilman huippua Atean tiimiä, joka on aina rohkeasti mukana ideoissa ja jatkokehittämässä näitä yhdessä vieläkin paremmaksi.
Isot kiitokset kaikille mukana olleille yhteistyökumppaneille, joita ilman näin vaikuttava tapahtuma ei olisi ollut mahdollista: Luxid, Era Content, Creative Technology Finland, Visual 45, Taikalyhty Oy, Pågå, Printix, Dream Factory, Prospectum ja kaikki muut, jotka olivat tapahtumassa mukana.
Tapahtuma numeroina:
2400 Ilmoittautunutta vierasta
50+ Puhujaa
50+ Demoa ja kumppanipistettä
ME Studio vastasi tapahtuman kokonaistuotannosta sekä projektinhallinnasta. Vastasimme myös tapahtuman konseptoinnista sekä visuaalisesta ja teknisestä suunnittelusta, ja sen toteutuksesta yhdessä luottokumppaneidemme kanssa. Tämän lisäksi hoidimme jälleen kumppanikoordinoinnin ja koko kumppanialueen suunnittelun aina rakenteista kumppaniosastojen toiminnallisuuksiin.
Projektiryhmä koostui tapahtuman kahdesta vastaavasta tuottajasta, tuottajasta sekä tuotantoassistenttista. Projektia päästiin jatkamaan ja kehittämään aiemmin luomamme Kylä-konseptin pohjalta, josta voit lukea lisää täältä.
Atea Focus voitti myös vuoden parhaimman maksuttoman yritystapahtuman palkinnon Evento Awardseissa. Tuomaristo perusteli valintaansa seuraavasti: ”Tapahtumassa yhdistyivät upealla tavalla moniammatillisuus, vastuullisuus ja monipuolinen ohjelma. Visuaaliset tehokeinot ja teknologia valjastettiin paremman maailman luomiseksi, ja tapahtuma eroittui edukseen IT-alalla”.