Katsoin muutama päivä sitten videon, jossa muun muassa Michael Jacksonin taustaorkesterissa soittanut rumpalilegenda Jonathan ”Sugarfoot” Moffett kuulee ensimmäistä kertaa Linkin Park -yhtyeen Numb-kappaleen ja alkaa lennosta soittaa mukana. Oli kiinnostavaa seurata biisin mittaista omaksumisprosessia. Aluksi Moffett hahmotti biisin sisältöä kokeilemalla ja hakemalla, silti täysin mukana soittamalla. Biisin edetessä, sen rakenteen ja melodian ymmärrettyään, muusikko paiskoi menemään suvereenisti. Fillit ja aksentit osuivat täsmälleen oikeisiin kohtiin.
Ammattilainen ymmärtää tapahtuman perustan ja luonteen
Video sai minut pohtimaan ammattilaisuuden merkitystä myös oman alani näkökulmasta. Miten tapahtuma-alan ammattilainen ymmärtää tapahtuman perustan ja luonteen, rytmin ja soundin jo muutamasta sanasta? Miten ammattilainen kykenee rakentamaan päässään laajan mielikuvan vaativasta kokonaisuudesta hyvinkin pienen taustatiedon turvin?
Koska kokemus ja toiston tuoma harjaannus. Myös epäonnistumiset. Niistä rakentuu tosiammattilaisuus.
Improvisoinnilla ja suurpiirteisellä intsrumentin hallinnalla pääsee tiettyyn pisteeseen asti niin soittohommissa, kuin tapahtuman suunnittelussakin. Tämä perustaso on monen mahdollista saavuttaa viimeistään siinä vaiheessa, kun tekoäly kutsutaan apuun.
Kevyt sormiharjoitus ja perustaso ei kuitenkaan johda mihinkään ennenkuulumattomaan. Jos biisistä halutaan hioa oikeasti päräyttävä ja kiinnostava timantti, tarvitaan ammattilaisten joukkuepeliä. Artisti ja tuotanto, jolla on näkemystä, ideoita ja paljon treeniä alla. Ammattilaiset taltioimassa sekä ammattilaiset huolehtimassa jälkituotannosta. Unohtamatta niitä ammattilaisia, joiden työllä myydään, markkinoidaan ja viedään artisti/bändi live-yleisön eteen. Raakaa työtä – aivan kuten tapahtumien tekeminenkin.
Timantiksi viimeistelty tapahtumatuotanto pitää sisällään monta vaihetta, joista itse tapahtuma on vain yksi.
Timanttiin tarvitaan
- hyvin suunniteltu ja toteutettu ennakkotyö kutsuprosesseineen
- loppuun viilattu ja tiivistetty, kohderyhmää puhutteleva ja osallistava sisältö
- näkemyksellinen toteutus
- kunnolla toteutettu jälkityö, joka osoittaa selkeästi tapahtuman seurannaisvaikutukset.
Kaiken yllä listatun tulee toteutua turvallisesti ja vastuullisesti, kaikilla mittareilla mitattuna. Listan viimeinen kohta on se varsinainen viimeinen juostava maili, joka naulaa kaupallisesti onnistuneen tapahtuman.
Timanttinen tapahtumatuotanto on sinfonia, joka edellyttää kauniisti soidakseen monen ammattilaisen osaamista. Asiakas tiimeineen, tapahtumatuotannon asiakkuusjohtaja ja tuotannon vastaava johtavat orkesteria tarkalla korvalla. Bändissä soittavat suunnittelijat, tuotannon tekijät ja kaikki muut oman alansa huiput. Kaupallisen tapahtuman ollessa kyseessä viimeisen mailin juoksevat yleensä asiakkaan myyjät, jotka saavat ovipumpun laulamaan ja tuloksia seuraavat mittarit värähtämään.
Me olemme olemassa asiakasta varten. Orkesterimme ottaa nuotit haltuun nopeasti ja soittaa asiakkaan biisiä oikeassa sävelläjissa. Jokainen orkesterin jäsen omaa virheettömän sävelkorvan oman tekemisensä suhteen, mikä johtaa harmoniseen lopputulokseen. Meidän työtä ja ammattitaitoa on hioa tapahtumasta itseään isompi timantti yhdessä, tiiminä, jossa asiakas on mukana.
Missä sävelläjissa teidän biisinne soi? Entä mikä rooli bändissä teillä on asiakkaana? Meillä on tarjota ammattilaisen näkemys näihin kysymyksiin. Puhutaan siitä kun tavataan!
Voit katsoa blogissa mainitun videon ja lukea siihen liittyvän artikkelin tästä.
Juho Hiidenmaa
Tapahtumateollisuuden ammattilainen ja osa mahtavaa ammattilaistiimiä.
040 568 6634
Juho.hiidenmaa@mestudio.fi