Yrityksen sisäisillä tapahtumilla, kuten palavereilla, infotilaisuuksilla ja koulutuksilla, on valtava merkitys työyhteisön ilmapiiriin, yhteishenkeen ja tuloksellisuuteen. Mutta usein nämä kohtaamiset jäävät aliarvostetuiksi – niiden kustannuksia ei lasketa tai vaikutusta ei mitata. Kuvittele, jos investoit aikaa ja resursseja näiden tilaisuuksien laatuun ja merkityksellisyyteen – tulokset voivat olla yllättävän tehokkaita ja inspiroivia.
Miten lasket kohtaamisten todellisen arvon?
Kuvitellaanpa: varaat tunnin 50 henkilön ajasta. Tämä ei ole vain tunti, vaan 50 tuntia yrityksen arvokasta työaikaa, jolla on myös hinta osana ihmisten palkkausta, jonka voisi käyttää monella tapaa. Entä jos tämä tunti suunniteltaisiin tavoitteellisesti niin, että se synnyttäisi muutosta, ymmärrystä, luovia ideoita, uusia oivalluksia ja parantaisi tiimihenkeä?
Mutta kuinka usein yrityksissä mietitään tapahtuman tuottoa ja arvoa näin? Usein suurin osa sisäisistä tapaamisista jää ilman selkeää tavoitteenasettelua tai vaikuttavuuden arviointia. Kuinka monesta sisäisestä kokoontumisesta jää osallistujille sellainen tunne, että tämä oli ajankäytön arvoinen? Onko kyseessä tapahtuma, joka aidosti innostaa, opettaa ja inspiroi? Panostaminen tapaamisten suunnitteluun maksaa itsensä takaisin parempana ajankäyttönä, kun ihmiset kokevat, että heille annetaan laadukasta sisältöä ja kohtaaminen edesauttaa parempaa työtä.
Tunnista tärkeät kohtaamiset ja tee niistä arvokkaita
Joskus sisäisiä kokoontumisia ei edes ajatella “tapahtumina”, vaan ne ovat rutiineja, jotka tulevat ja menevät kalenterissa. Kuitenkin jokainen tapaaminen voi olla mahdollisuus vahvistaa yhteistä suuntaa, jakaa uutta tietoa ja tukea innovatiivista kulttuuria. Mieti, kuinka voisit nostaa näiden kohtaamisten arvoa – olipa kyseessä viikkopalaveri tai koko päivän tiimityöpaja.
Sisäisten tapahtumien suunnittelussa ja järjestämisessä kannattaa panostaa yllättäviin ja inspiroiviin elementteihin. Kuinka saisit tapaamisiin enemmän energiaa, vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä? Vähäinenkin panostus tapahtuman laatuun voi olla merkittävä muutosvoima. Hyödynnä luovia työtapoja, rohkaise osallistujia, ole hauska ja tuo mukaan vaikka pieniä yllätyksiä. Tee tapaamisista hetkiä, joita odotetaan – ei vain velvollisuuksia, joihin osallistutaan.
Muutetaan sisäiset kokoontumiset voimavaraksi!
Mitäpä jos haastaisit kumppania suunnittelemaan kohtaamiset laadukkaammiksi aloittaen suurimmista ja viemällä esimerkkiä pienempiin kohtaamisiin.
Annetaan kohtaamisille niiden ansaitsema arvo ja tehdään niistä muutosvoimaisia.
Management Events Studio on tapahtumatoimisto. Olemme keskittyneet ihmisten kohtaamiseen.