Lentoasemayhtiö Finavia toteuttaa kentillään useita tapahtumia ja tilaisuuksia vuosittain. Erityislaatuinen toimintaympäristö vaatii tapahtumajärjestäjältä asiakkaan liiketoiminnan syvällistä tuntemusta. Tapahtumatoimisto ME Studio on toiminut Finavian puitesopimuskumppanina syksystä 2018 lähtien ja päässyt toteuttamaan lukuisia tapahtumia heidän kanssaan.
Finavia johtaa ja kehittää kahtakymmentä lentoasemaa Suomessa. Näistä Helsinki-Vantaan lentoasema on matkustajamääriltään vilkkain. Vuonna 2022 lentoasemien kautta kulki kaiken kaikkiaan 15,4 miljoonaa matkustajaa. Yhtiö pitää tärkeänä, että lentoyhtiöasiakkaat saavat nauttia korkealaatuisista ja sujuvista palveluista kaikilla kentillään. Asiakas- ja sidosryhmäkokemusta vahvistavat osaltaan myös tapahtumat, kuten uusien tilojen ja palvelujen valmistumista juhlistavat lanseeraukset.
Viime vuosina Helsinki-Vantaan lentoasemalla on avattu kaukolentomatkustajia palveleva Aukio sekä uudet lähtö- ja tuloaulat. Lisäksi eri lentoasemilla on toteutettu joulukampanjoita ja reittiavajaisia.
– Lentoasemalla toteutettavat tapahtumat yllättävät, ilahduttavat ja inspiroivat matkustajia. Toivomme, että tapahtumat osaltaan luovat lentoaseman tunnelmaa ja nostattavat fiilistä entisestään, Finavian Head of Marketing Anna Tuomi kertoo
Pitkäaikaista kumppanuutta arvostetaan
Lentoasema on toimintaympäristönä poikkeuksellinen ja monitahoinen sen koostuessa useista eri yrityksistä, viranomaisista ja muista organisaatioista. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla toimii noin 1 500 yritystä ja lähes 20 000 työntekijää. Tapahtumajärjestäjältä tämä vaatii vahvaa kokonaisuuksien hallintaa ja näkemyksellisyyttä. Finavialle yksi onnistuneen tapahtuman avain on pitkäaikaiset tapahtumakumppanit, jotka tuntevat toimintaympäristön ja ymmärtävät yhtiön liiketoimintaa sekä roolin lentoasemayhtiönä. Alan syvällisesti tuntevien tekijöiden kanssa on lisäksi mahdollista rakentaa tärkeitä yhteyksiä eri lentoasematoimijoiden välillä.
– Pitkäaikainen kumppanuus tehostaa toimintaa ja säästää aikaa. Samalla se mahdollistaa tapahtumien monistamisen ja materiaalien uusiokäytön, mikä on paitsi taloudellisesti myös ajallisesti tehokasta, Tuomi sanoo.
Ikimuistoisia hetkiä
Jokaiseen projektiin ja tapahtumaan liittyy aina omat erityispiirteensä. Finavialle tärkeintä on se, että lanseerauksista ja tapahtumista jää osallistujille päällimmäiseksi mieleen hyvät muistot.
-Parhaimmillaan tapahtuvat näkyvät, tuntuvat, tuoksuvat, maistuvat ja koskettavat. Finavialla mietimme niiden toteutusta aina tavoitteidemme mukaan, mutta pyrimme luomaan elämyksiä kaikille aisteille. Lentoaseman tapahtumissa vahvistetaan Finavian asiakaskokemuksen tavoitteita, kuten virkistäytymistä sekä kokemusta suomalaisuudesta, Tuomi sanoo.
Tuomi mainitsee, että yksi erityisen mielenkiintoisista viime vuosien lanseerauksista on ollut ME Studion järjestämät Aukion avajaiset. Kutsuvierastilaisuus pidettiin Aukion alueella vuorokausi ennen kuin halli avautui matkustajakäyttöön. Tavoitteena oli luoda tilaan mystinen tunnelma, joka ilmentää Suomen luontoa.
– Oli hienoa päästä juhlistamaan tilan valmistumista yhdessä tärkeiden sidosryhmien kanssa ja nähdä vieraiden ensireaktiot tilaan. Tunnelma oli käsinkosketeltavan upea, Tuomi muistaa.
Hän kertoo, että yhteistyö ME Studion kanssa on ollut kautta linjan sujuvaa ja helppoa.
– On tärkeää voida luottaa siihen, että asialla ovat ammattilaiset, jotka hoitavat sovitut asiat suunnitelmien mukaisesti.
Tässä sarjassa kysymme asiakkailtamme, mitkä ovat onnistuneen tapahtuman elementit, ja mitä merkitystä tapahtumilla on isossa kuvassa.